Matrac

Matrac oldalt fekvéshez

Matrac oldaltfekvéshez

Te is oldalt fekve alszol – és matracot keresel? Jó hírem van. Ha ezt a cikket figyelmesen végigfutod, akkor szinte garantált, hogy megtalálod a tökéletes matracot oldalt fekvéshez.

A képhez tartozó alt jellemző üres; matrac-akcio-uj-nincs.jpg a fájlnév

Végigvesszük az előnyöket, hátrányokat, buktatókat… Mindent, amit tudnod kell. Olvass tovább!

Matrac oldalt alvóknak – milyet válasszunk?

Gratulálok hozzá, hogy te is oldalt alszol. Oldalt fekve ugyanis jól ki tudod pihenni magad, ráadásul nagyon pontosan lehet körvonalazni azt is, hogy milyen matracra van szükséged ebben az alvópózban.

Oldalt fekvés esetén egy dologra kell nagyon figyelni, az pedig a kiszemelt matrac keménysége. Amikor ugyanis oldalunkon alszunk, két olyan „kiugró” pont van, melyek veszélyben lehetnek, a váll és a csípő.

Amennyiben a matrac túlzottan kemény és nyomja a vállad és/vagy csípőd, akkor ezek a pontok nyomódnak. A nyomáspontok pedig fájdalmakat okoznak, deformálják a gerincoszlopodat, miközben feszültség alá helyezik a csigolyákat, porckorongokat, inakat és szalagokat valamint az izmokat.

A gerincoszlop természetellenes, merev helyzete pedig egyenesen vezet majd a  rossz alváshoz, a kialvatlansághoz illetve hosszabb távon akár hátfájáshoz vagy derékfájáshoz.

A megoldás oldalt alváshoz a félkemény matrac – természetesen a túlzottan lágy matrac sem jó – , melynek van annyi lágysága, hogy az előbb említett, „neuralgikus” pontokat tehermentesíti, vagyis ideálisan beengedi a csípőt és a vállat.

Ezzel pedig maximálisan biztosítja, hogy gerincoszlopunk természetes pozíciójában pihenhessen, így nyomásmentesülnek a csigolyák és nedvkeringésük (tápanyagellátásuk) hatékony lesz.

A hát illetve derékfájás tüneteit félkemény matracon, oldalt alvással lehet talán a legjobban enyhíteni – ez alól kivétel lényegében csak egy-két speciális gerincbántalom. Gerincgyógyászok is bizonyították már, hogy a félkemény matracokkal enyhíthető leghatékonyabban a derékfájás.

matrac oldalt alváshoz

Az ideális matrac oldalt alvásnál enged kicsit csípőnél és vállnál..

Persze hogy kinek mit is jelent az hogy félkemény vagy kemény matrac az nagyon relatív – már önmagukban is szubjektív kategóriák ezek, így a különféle matrac keménységi skálákat nem tarthatjuk mérvadónak.

A testsúly és testalkat is meghatározza azt, milyen keménységű matracon alszunk a legjobban, elmondható azonban, hogy a nagyon kemény matracok szinte senkinek sem ajánlottak, főleg oldalt alvóknak nem.

Oldalt alvóknak különösen jól jön az is, ha zónázva van a matrac. Ez annyit jelent, hogy a matrac a különböző részeken más és más keménységű. Már ki is lehet találni, hogy a váll és a csípő az, ahol ezek a zónás matracok egy kicsit lágyabbak.

Ez a videó a zónás matracokról szinte kötelező, ha oldalt fekvéshez keresel matracot!

zónás matrac tehát jobban alkalmazkodik a test vonalához, a gerinc természetes hajlataihoz, így kényelmesebb és egészségesebb lehet, mint zónával nem rendelkező társai.

De milyen alapanyagból is legyen félkemény, oldalt alvós matracunk?

Oldalt alvás esetén milyen matrac típus a legjobb?

Minden olyan matrac, ami az előző részben leírt feltételeknek megfelel, alkalmas lehet oldalt fekvéshez. Az pedig hogy kinek melyik típus tetszik a legjobban, az megint csak az egyéni kényelmi igényektől függ.

A hideghabok

Napjainkban a legnépszerűbb matracok közé tartoznak a hideghab matracok. Ezeket szinte bármilyen keménységre és rugalmasságra el lehet készíteni, így oldalt alváshoz is kiválóak lehetnek.

A hideghab matracok lehetnek zónásak, formakövetésük akár komfortréteggel is növelhető, szuperül szellőznek, így ideális alvásklímát teremtenek a fekvőhelyen. Ráadásul remek ár-érték aránnyal rendelkeznek.

Ebben a cikkben elolvashatod, hogy választhatsz magadnak tökéletes hideghab matracot: https://matracman.hu/hideghab-matrac/.

Ha nem szeretnél olvasni, ebben a videóban minden elmondunk a hideghab matracokról:

A memóriahab

A memóriahabos matracok szintén jól szuperálnak oldalt alváshoz, a memory hab ugyanis az egyik legkényelmesebb anyag a matraciparban, melynek éppen az a funkciója, hogy segítségével a matrac pontosabban illeszkedjen a test vonalához.

Nem mehetünk el azonban amellett a tény mellett sem, hogy a hagyományos memóriahab matracok sajnos nagyon gyengén szellőznek át, így ha izzadósabb vagy, ezeket a típusok nem igazán ajánljuk. Helyette inkább az „alternatív”, szellőző memory habokat vagy az olyan hideghabokat ajánljuk, melyek hasonlóan kényelmesek, csak sokkal hatékonyabban ventilálnak – ilyen például az EMC hab matrac.

A memóriahabos matracokról itt írtunk részletesen, érdemes átfutnod: https://matracman.hu/memory-matrac/.

Itt pedig elmondjuk, mire kell figyelned, ha memóriahabos matracot szeretnél:

A latex

Oldalt alváshoz az egyik legjobb választás a latex matrac, mely hihetetlenül kényelmes, tömörsége és rugalmassága kiemelkedő, emellett pedig még az egyik legtartósabb matrac típus is.

Azonban sok mindent kell figyelembe venni, hogy a legkényelmesebb és legtartósabb latex matracot megtaláld. Lényeges például a latex matrac természetes anyag tartalma és anyagsűrűsége is.

 Itt írtunk róla, hogy milyen a tökéletes latex matrac: https://matracman.hu/latex-matrac/.

Ebben a videóban pedig el is magyarázzuk, hogyan kell jól latex matracot választani:

A habrugós

A habrugós matrac lényegében a hideghab matrac egy változata, melynél a habanyag rugó formára van alakítva. Rugalmasság és szellőzés illetve formakövetés tekintetében nyújthat többet, mint a többi hideghab matrac.

Ha érdekelnek a habrugós matracok, ide kattintva többet megtudhatsz ezekről: https://matracman.hu/habrugos-matrac/.

Ebben a videóban pedig pár szóban bemutatjuk a habrugós matracokat:

A rugós típusok…

A rugós matracok között a táskarugós vagy zsákrugós matracok viszik a prímet, ezek már igazán kényelmesek is lehetnek oldalt fekvésnél. A táskarugós matrac azonban kevésbé variálható, mint a korábban már említett matrac típusok, vagyis több munkát és tervezést igényel, hogy egy oldalt alváshoz is komfortos  matracot kapjunk. Emellett ár-érték arányban is rosszabb, mint általában a többi matrac típus.

Táskarugós matrac választáshoz ezt a cikkünket ajánlom figyelmedbe: https://matracman.hu/taskarugos-matrac/.

Milyen matracokat ajánlana a Matracman csapata oldalt fekvéshez?

A korábban írtakból talán már sejted, azt megmondani látatlanban, hogy neked melyik lesz a legkényelmesebb matrac oldalt alváshoz szinte lehetetlenség. Eggyel közelebb kerülünk a megoldáshoz azonban, ha kitöltöd ezt a kérdőívünket:

Oldalt alvás – előnyök és hátrányok

Az oldalt fekvés a legnépszerűbb alvási pozíció. Az emberek többsége itthon és világszerte is oldalt fekve alszik. Hogy mit is jelent ez számokban?

Az USA lakosságának például 74%-a piheni ki fáradalmait oldalt fekve, saját felméréseinkből pedig az derül ki, hogy Magyarországon emberek nagyjából 50-55%-a alszik oldalt fekve itthon –  leginkább a balassagyarmatiak szeretnek az oldalukon bóbiskolni.

Ezen pedig tulajdonképpen nincs mit csodálkozni, az oldalt alvás szakemberek egyöntetű véleménye szerint az egyik legjobb alvási testhelyzet.

Gerincoszlopunk nagyon kedveli, ha oldalunkon alszunk, ebben a pózban ugyanis nagyszerűen lehet megtámogatni a gerinc természetes vonalait, ami pedig elengedhetetlen feltétele a pihentető alvásnak.

Matrac oldaltfekvéshez

A jól beállított párna is nagyon fontos!

Az oldalt alvásnak sok előnye van, némi hátránnyal is számolhatunk persze. A cikkben megnézzük ezeket illetve az is szóba kerül majd, melyik oldalunkon jobb az alvás.

Mint már említettem, oldalt fekve aludni azért egészséges, mert ebben a testhelyzet a gerincoszlop képes felvenni természetes helyzetét. Gerincoszlopunk ugyanis nem teljesen egyenes, hanem egy homorú nyaki, egy domború hát illetve egy szintén homorú lumbális gerincszakasz alkotja.

Gerincoszlopunk oldalt alváskor nagyszerűen tehermentesülhet, a csigolyák így nem feszülnek majd illetve a gerincoszlop ebben a pózban teljes hosszában kinyúlik, a csigolyák eltávolodnak egymástól és ideális lesz a nedvkeringésük.

Az is igaz azonban, hogy ehhez kell egy jó félkemény matrac, mely éppen annyira kemény hogy stabilan tartja a testet, de egyben annyira lágy is, hogy finoman idomul a test alakjához. Ha rosszul választunk matracot, akkor feküdhetünk ugyan oldalt, nem alszunk majd egészségesen.

Emiatt az oldalt alvás egy picivel elmarad a gerinc alátámasztása szempontjából a háton alvástól – ebben a pózban a legjobb testsúly elosztása – , viszont fényévekkel jobb, mint a hason fekvés, mely deformálja és feszíti a gerincet.

A szakértől megosztottak annak tekintetében, hogy melyik is a praktikusabb alváspóz, a háton vagy az oldalt alvás, maradjunk annyiban, hogy mindkettő mellet szólnak érvek és ellenérvek, oldalt fekvésnél viszont valóban nagyobb az esély, hogy nyomódik a csípőnk és vállunk, mint hanyatt fekvésnél.

Az viszont biztos, hogy horkolás illetve alvási apnoe – légzéskimaradás – esetén az oldalt alvás jó választás, hiszen ekkor szabadok a léguták.

 A bal oldalunkon való alvást általában jobbnak tartják a szakemberek, mert ekkor hatékonyabb a vérkeringés, mintha a jobb oldalunkon feküdnénk, utóbbinál pedig gyakrabban alakulhat ki gyomorégés.

Az optimális vérkeringés miatt a bal oldalt alvást ajánlják a kismamáknak, ebben a pózban ráadásul nem jelent veszélyt a máj az anyaméhre. Emellett a refluxra – gyomorsav visszaöklendezése – is kedvező hatással van ez az alvópóz.

A magzatpóz megítélése sem egységes. Egyesek szerint a lábak felhúzása oldalt alváskor leveszi a terhelést a medencéről, mások szerint viszont a terhesség időszakán kívül egészségtelen magzatpózban aludni, mert a rekeszizmok nem működnek megfelelően és ízületi gyulladáskor fájdalmakat okozhat.

Tippek oldalt alváshoz

Használjunk olyan magas párnát, mely pont kitölti a nyak és a váll közti teret. A túl magas vagy túl alacsony párna egyaránt deformálja a nyaki gerincet – ehhez a pózhoz általában magasabb párna kell, mint a többihez.

Tegyünk egy vékony párnát a két térdünk közé. Ez megakadályozza hogy térdeink lecsússzanak egymásról és a derékcsigolyák deformálódjanak illetve biztosítja hogy a keresztcsont szimmetriába maradjon.

Ha lehet ne húzzuk fel teljesen lábainkat, hanem csak egy kicsit hajlítsuk be őket, így a lumbális csigolyák nem nyomódnak majd. Az sem szerencsés, ha csak az egyik lábad húzod fel és a másik nyújtva marad. Ha csak így tudsz aludni, a felhúzott láb alá tegyél olyan vastag párnát, mely egyensúlyban tartja a derék csigolyáit.

Ha kérdésed maradt volna, vagy eljönnél hozzánk próbálni kattints ide: Matracman kontakt.

A képhez tartozó alt jellemző üres; matrac-akcio-uj-nincs.jpg a fájlnév

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.