Matrac

Matrac háton fekvéshez

A háton fekvés az egyik legegészségesebb alvási pozíció, gerincünk nagyon szereti amikor ebben a pózban pihenünk. 

Így néz ki a tökéletes matrac hátonfekvéshez

Ezt az alátámasztást keressük, ha háton fekszünk…

 Te is háton alszol? Akkor tarts velünk, írásunkból megtudhatod milyen matracot érdemes választanod háton fekvéshez illetve mire kell úgy általában figyelned, ha ebben a helyzetben hajtod álomra fejedet. Olvass tovább!

A képhez tartozó alt jellemző üres; matrac-akcio-uj-nincs.jpg a fájlnév

Matrac háton alvóknak – milyet válasszunk?

Azért tartják szakemberek a háton alvást az egyik legjobb alvópóznak, mert ebben a leghatékonyabb a testsúly eloszlása.

Tehát amíg például oldalt fekvésnél – ami egyébként a legkedveltebb és a másik nagyon jó alváshelyzet – a vállnál és csípőnél nyomáspontok keletkezhetnek, melyek a gerinc deformálódásával illetve fájdalmakkal járhatnak együtt, addig háton alvásnál van a legkisebb esély arra, hogy ilyen nyomáspontok kialakuljanak – egyébként a hason fekvés a legrosszabb ebből a szempontból.

Ennek köszönhetően lehetünk kicsit megengedőbbek például azzal kapcsolatban is, hogy milyen keménységű legyen a matrac hanyatt fekvésnél. Háton alváshoz ugyanis alapvetően nincs szükség olyan lágyságú matracra, mint amilyen oldalt fekvéshez „kötelező”.

Amennyiben háton fekve alszunk, a súly ideális eloszlása miatt választhatunk némileg keményebb matracot is, arról viszont semmiképpen nincs szó, hogy a kimondottan kemény matracok lennének nyerők. Ebben a pózban is inkább a feszesebb félkemény matracokat ajánljuk, mint a keményebbeket.

Matrac háton fekvéshez - ilyen a rossz.

A nagyon kemény matrac ugyanis még ebben a pozícióban is deformálná a deréktáji gerincszakaszt illetve feszültség okozna a lumbális csigolyákban, de még a hátgerinc csigolyáit is veszélyeztethetné.

Háton olyan keménységű matrac kell, mely kellő tartással (keménységgel) rendelkezik ahhoz, hogy megtartsa a medencét, de lágysága révén egyúttal a fenék részt engedi benyomódni és ezzel tehermentesíti a lumbális, deréktáji csigolyákat.

A jó háton alvós matracon gerincoszlopunk a természetes helyzetében pihenhet. Gerincünk ugyanis nem teljesen egyenes, hanem enyhe S alakot vesz fel, egy domború nyaki, egy homorú háti llletve egy szintén domború deréktáji gerincszakaszból áll.

Természetesen az ideális matrac keménységet háton alvásnál a testsúly és testalkat is befolyásolja. Erősebb testalkathoz sokszor keményebb matracokat szoktak választani, átlagos vagy törékenyebb súlyhoz pedig lágyabbakat. 

Mivel azonban az egyéni kényelemérzet nagy szerepet játszik matrac választáskor, ezért az előbbi kijelentés sem törvényszerű. A súly mellett pedig a testalkat is fontos. Nem mindegy például az sem, hogy kinek milyen súly koncentrálódik a test középső részére – amennyiben nagy a súly, olyan matracra van szükség, mely masszívabb támaszt nyújt a hasi résznél.

Ideális esetben valahogy így néz ki a gerinc, ha jó matracunk háton fekvéshez…

Ilyen módon zónás matracot sem feltétlenül muszáj választani háton fekvéshez. A különféle keménységű ergonómiai zónák a matracnál legfőképpen oldalt fekvésnél jöhetnek jól, persze hanyatt fekvésnél sem biztos hogy hátrányosak. Hanyatt azonban valószínűleg nem lesz szükségünk például egy karakteresen lágyabb vállzónára…

Mivel tehát nagyon relatív az, kinek melyik a keménység legideálisabb, nem érdemes a különféle keménységi skáláknak sem nagy jelentőséget tulajdonítani, helyette próbálni kell a kiszemelt matracot.

Háton fekvéshez milyen matrac a legjobb?

Nincs kimondottan legjobb alapanyag a matraciparban háton fekvéshez. Minden olyan típus jó lehet, mely rendelkezik a fentebbi ismérvekkel – vagyis annyira kemény hogy képes megtartani a testet, de rendelkezik annyi lágysággal, hogy alkalmazkodik a gerincoszlop természetes hajlataihoz. 

A hideghab matracokon nagyon jól lehet háton aludni. Nem véletlen, hogy manapság ezek a legnépszerűbb ágybetétek, a hideghabot ugyanis könnyen lehet variálni keménység, rugalmasság szerint, tömörségének növelésével pedig ellenállóba lehet tenni a kifekvéssel szemben is. 

Mindezek mellett pedig még a legjobb ár-érték aránnyal is rendelkezik, tehát a leginkább pénztárca barát matrac típus. Mindezeket figyelembe véve háton alváshoz így kitűnő választás lehet. 

Ebből az írásunkból mindent megtudhatsz a hideghab matracokról – mire kell figyelni, milyet érdemes venni, stb… -, kattints ide és válassz magadnak te is profin hideghab matracot: https://matracman.hu/hideghab-matrac/.

Itt pedig el is mondjuk a lényeget:

Vajon a memory matrac jó háton alváshoz?

Háton fekvéshez nem biztos hogy szükséged van memóriahabos matracra. A memory hab kényelmi réteg ugyanis a komfortját és formakövetését növeli meg a matracnak, háton fekvéskor viszont nem minden esetben kell ez a lágyság. 

Amennyiben kedveled a lágyan süppedős, körbelelő érzést, amit a memory matrac nyújt, akkor talán érdemes feszesebb típust választanod. Ezeknél a memória hab alatt általában valamilyen keményebb alátámasztó réteg van.

Azt viszont tudnod kell, hogy a memory matracok nem szellőznek jól – legalábbis a hagyományos verzióik – , vagyis ezeken a matracokon még jobban leizzadsz sajnos. 

Praktikus alternatívája a memory matracnak a hatékonyan átszellőző EMC habmatrac, ezeket ajánlom figyelmedbe, ha nem akarsz leizzadni a matracodon: https://matracman.hu/emc-hab-matrac/.

Itt pár szót is ejtünk az EMC habmatracokról, érdemes belenézned:

Memory matrac választáshoz pedig olvasd el ezt a részletes cikkünket, hogy biztosan ne nyúlj félre: https://matracman.hu/memory-matrac/.

Ha nem szeretnél olvasni, itt meg is nézheted memóriahabos matracról szóló videónkat:

A latex matrac igazi háton fekvős matrac…

A latex matracok hihetetlenül rugalmasak és kényelmesek, prímán szellőznek, nagy tömörségük és ruganyosságuk miatt pedig a legtartósabb matracok közé tartoznak. 

Egyéni adottságaidat figyelembe véve háton fekvéshez olyan latex matracot válassz, mely optimális tömörségű ahhoz hogy megtartson ebben a pózban – ehhez persze ki kell próbálnod a matracot. A latex matracnál ugyanis az anyagsűrűség szorosan összefügg a keménységgel is.

Amennyiben elolvasod ezt az írásunkat, könnyen ki tudod majd választani a legjobb latex matracot háton fekvő pozícióhoz: https://matracman.hu/latex-matrac/.

Nem érsz rá olvasni? Akkor pörgesd végig ezt a videót:

A habrugós matracok lényegében hideghab matracok, melyeknek belseje rugó formára van alakítva. Ezek a matracok rugalmasabbak és jobban szellőzőek lehetnek, mint a normál hideghab matracok. 

Háton fekvéshez a lágyabb változataik talán egy kicsit túlságosan lágyak, de a félkemény verziók között biztosan találsz olyat, ami ebben a pozícióban is kényelmes lehet.

Itt olvashatod el, mire kell figyelned, amennyiben habrugós matracot szeretnél vásárolni: https://matracman.hu/habrugos-matrac/. Természetesen ebben a témában is forgattunk videót, itt meg tudod nézni:

De a táskarugós matracok is kényelmesek lehetnek ebben az alváspózban – érdemes a bonell rugós helyett zsákrugós matracot nézned, mert ez komfortosabb és tartósabb is. 

Itt mindent leírtunk a táskarugós matracokról: https://matracman.hu/taskarugos-matrac/.

Milyen matracokat ajánlana a Matracman csapata háton fekvéshez?

Matracot látatlanban nagyon nehéz ajánlani, ugyanis az hogy melyik lesz a számodra legjobb matrac az nagyon szubjektív és nagyban függ például a súlyodtól és egyéni kényelmi igényedtől is.

Amennyiben viszont kitöltöd ezt a matrac kérdőívünket, 24 órán belül küldünk egy személyre szabott ajánlatot, ami segíthet leszűkíteni a kört:

Háton alvás – előnyök és hátrányok

A  szakértők többsége a gerinc számára legegészségesebb alvópóznak tartja a háton fekvést, ekkor jut ugyanis a legkisebb nyomás a testünkre, ekkor a legjobb a súly eloszlása a matracon. Háton fekve lehet legjobban megtámogatni a gerinc természetes íveit és tehermentesíteni a csigolyákat.

Háton aludni akkor is jó, ha refluxos bántalmaink vannak – ekkor a gyomorsavat és emésztőnedvet szoktuk “visszaöklendezni”. Ebben a pózban ugyanis magasabban van a gyomornál a nyelőcső, így ez a visszaáramlás nehezebben tud végbemenni. Emellett még a gyomorégés is megelőzhető hanyatt fekvéskor.

Bár gerincünk csigolyái jól járnak a háton fekvéssel, ennek ellenére viszont mégsem tartozik a legnépszerűbb alváspózok közé.

Felmérések szerint mindössze 10% alszik hanyatt fekve az USA-ban, nálunk pedig még alacsonyabb ez a szám. Itthon nagyjából a lakosság 5%-a alszik háton felméréseink alapján.

De miért is ilyen népszerűtlen a háton alvás?

Amikor háton alszunk, nyelvünk visszacsúszhat a garatba és elzárhatja a felső légutakat, ez váltja ki a jól ismert hangorkánt, a horkolást, melynek leginkább párunk lehet elszenvedő alanya, amennyiben azonban súlyosabbá válik, komoly egészségügyi kockázatai is lehetnek. 

A megfelelő párna is nagyon fontos!

A horkolás ráadásul összefügghet a szintén veszélyes alvási légzéskimaradással, az apnoéval is. Az ekkor fellépő oxigénhiány nemcsak kialvatlanságot okoz, hanem a szív- és érrendszeri problémákat is okozhat illetve megnövelheti a stroke kialakulásának esélyét is.

Tippek háton alváshoz

  • Válasszunk olyan magasságú párnát, mely ideális támaszt ad, nem tartja sem túl alacsonyan, sem magasan a fejet, tehát tehermentesíti a nyaki csigolyákat.
  • Legyen olyan vastag a párna, melynek köszönhetően a nyelőcső magasabb kerül a gyomornál, így megakadályozhatjuk reflux tüneteit.
  • Tegyünk vékony párnát a térdeink alá, ezzel a lumbális csigolyák nyomásmentesülhetnek és a deréktáji gerinc természetes helyzetében pihenhet.
  • Kerüljük a „tengeri csillag” pózt, vagyis a karok fejünk felé emelését háton alváskor. Ebben a pozícióban ugyanis feszülhetnek a váll izmai és ízületei.

Ha bármilyen kérdésed maradt volna a témában – vagy eljönnél hozzánk matracot próbálni, akkor keress minket elérhetőségeinken: kattints ide!

A képhez tartozó alt jellemző üres; matrac-akcio-uj-nincs.jpg a fájlnév

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé.