Matrac

Matrac gerincsérvre? Milyet vegyünk?

Vajon létezik egyáltalán matrac gerincsérvre?

Rengetegen jeletnkeznek nálunk azzal a problémával, hogy matracot keresnek gerincsérve. De egyáltalán van ilyen matrac? És ha létezik, akkor hogyan válasszunk matracot gerincsérvre? Erről szól ez a cikk. Olvass tovább!

A képhez tartozó alt jellemző üres; matrac-akcio-uj-nincs.jpg a fájlnév

Könnyítsd meg a matrackeresést! Töltsd ki ezt a kérdőívet és segítünk megtalálni a legjobb matracot gerincsérved mellé:

A gerincsérv – vagy porckorongsérv – kialakulásának okai szerteágazóak lehetnek, a legtöbb esetben pedig életmódunkból eredeztethetőek. Általában egyáltalán nem függnek össze azzal, milyen matracon hajtjuk álomra fejünket, így nem jelenthetjük ki, hogy bármilyen matraccal meggyógyítható lenne a gerincsérv.

Ez persze nem jelenti azt, hogy ne tehetnénk sokat azzal a gerincsérv vagy más gerincbántalom ellen, hogy olyan matracot választunk, ami viszont segíthet megelőzni ezen panaszok kialakulását.

gerincsérv fájdalom rossz matracon

Nem szabad elfelejtenünk azonban azt sem, hogy a matrac választás egy nagyon „szubjektív műfaj”. Magyarul egyéni, hogy kinek milyen matrac segíthet enyhíteni a gerincsérv kínzó tüneteit.

Nézzük meg sorjában, mi mindenre kell figyelnünk, ha olyan matracot keresünk, mely támogathat minket gerincsérv elleni harcunkban.

Gerincsérvre milyen matrac kell?

Ma már nyilvánvaló, hogy amennyiben meg akarjuk magunkat kímélni a gerincsérv illetve az ebből (is) eredő hát vagy derékfájás tüneteitől, olyan matracot kell választanunk, mely lehetővé teszi a csigolyák és porckorongok tehermentesítését és regenerációját.

Ez azonban nem volt mindig ilyen egyértelmű.

Sokáig élt a köztudatban az az elképzelés – sőt, sokan még ma is helytelenül ezt gondolják – , hogy a kemény matrac a leginkább egészséges gerincünk számára és ezáltal ezzel lehet megakadályozni a különféle gerincpanaszok, így a gerincsérv kialakulását is. 

Az érv pedig az volt, hogy csak a kemény matrac „tudja kellően megtámasztani” a gerincoszlopot, míg a lágyabb matracok nem képesek erre… Vagyis csak a kemény matrac egészséges igazán. Annyi igazságtartalom volt persze ebben, hogy a túlzottan lágy matracok valóban deformálják a gerincet…

Részletesen beszélek a kemény matracokról ebben a videóban – ha tudni szeretnéd, hogy miért nem egészséges.

Azóta viszont gerincgyógyászok kísérletekkel bizonyították be, hogy valójában éppen hogy a félkemény matracok azok, melyekkel enyhíthetők vagy megelőzhetők a gerincsérv vagy éppen a lumbágó fájdalmai.

Miről is van szó pontosan?

Gerincoszlopunk egy sokféle „alkatrészből”, csigolyákból, porckorongokból, inakból és ínszalagokból álló „finommechanikai szerkezet”, mely három nagyobb hajlatból áll , ezek a nyaki, háti és deréktáji gerincszakasz. 

Alvás közben, fekvő helyzetben van egyedül meg az esélye gerincünknek arra, hogy kipihenhesse magát és regenerálódjon – álló és ülő helyzetben ugyanis folyamatos terhelésnek van kitéve – , ehhez azonban olyan matracra van szükség, mely tökéletesen alkalmazkodik a gerinc természetes hajlataihoz és ezzel feszültség mentesíti a csigolyákat és a porckorongokat.

nem csak a matracon, hanem a széken is sok múlik, ha gerincsérvről van szó!

Általában nem a matracon múlik a probléma!

Az ideális matrac ugyanis pontos formakövetése révén lehetővé teszi, hogy fekvés közben a gerincoszlopunk kinyúljon, a csigolyák finom mozgást végezve eltávolodjanak egymástól, a porckorongok nedvkeringése pedig meginduljon, illetve a tápanyagellátásuk megfelelő legyen.

A porckorongsérv kialakulásánál pedig szerepet játszik, hogy az öregedő, kopott porckorongok folyamatosan veszítenek folyadékháztartásukból. Ezért olyan lényeges, hogy amíg lehet a matrac támogassa a porckorongok optimális nedvkeringését.

Ahogy korábban hangsúlyoztuk, ez természetesen nem jelenti, nem jelentheti azt, hogy egy matraccal önmagában megelőzhető vagy meggyógyítható a gerincsérv, hiszen annak számos faktora van, mely nem függ össze a matraccal.

Gerincünk egészségét olyan matraccal óvhatjuk meg tehát, mely precízen idomul természetes alakjához és ezzel tehermentesíti a csigolyákat és porckorongokat illetve ellazítja az izmokat. Erre pedig nem meglepő módon a kutatások szerint a félkemény matracok képesek.

Velük szemben a kemény matracok túlzottan mereven tartják a gerincet ahhoz hogy az hatékonyan nyomás mentesüljön, így feszülnek a csigolyák is, rosszabb esetben pedig akár kórosan deformálhatja a gerincet, fájdalmakat okozva és megakadályozva a pihentető alvást – a leginkább neuralgikus, oldalt fekvő pózban például nyomhatják a vállat és a csípőt a kemény matracok.

Milyen matracot vegyek gerincsérve?

Milyen kemény legyen a gerincsérv mellé vásárolt matrac?

Ahogy már említettem, a kemény matracok általában nem javallottak gerincsérv esetén, inkább a félkemény típusok közül érdemes szemezgetni.

Ezek tudják ugyanis meggátolni a nyomáspontok kialakulását, melyek gerincérv esetén a fájdalmakat tovább fokozzák – vannak olyan vélemények, melyek szerint a gerincműtétet követő két hétben deszka keménységű felületen kell feküdni, azonban itt sincs szó arról, hogy hosszú távon a nagyon kemény matracok hozhatnának enyhülést.

Csak zárójelben jegyezzük meg, hogy konkrétan gerinckímélő matrac nem létezik, hiszen – ahogy említettük – nagyon egyedi, hogy kinek mi lesz a jó. Erről ebben a videóban beszélek bővebben:

Az persze nagyon relatív, hogy mi is számít keménynek vagy félkeménynek egy matracnál. Nyilvánvaló például, hogy ugyanaz a matrac más érzést nyújt egy 120 és megint más komfortot egy 60 kilós embernek.

Tehát egy erősebb testalkatú vagy súlyosabb embernél elkelhet akár egy viszonylag feszesebb matrac is. Hiszen nála tulajdonképpen az számít félkeménynek illetve egy bizonyos fajta masszívságra szükség van ahhoz, hogy nehezebb testet képes legyen megtartani a matrac.

Fontos azonban hangsúlyozni, a kimondottan kemény matracok a legtöbb esetben szinte senkinek sem ajánlottak. Lehet ugyanis valaki erős testalkatú, de ettől a korábban már említett, fájdalmakat okozó nyomáspontok még kialakulhatnak – csak igazán extrém testsúlynál lehet szükséges egy keményebb matrac.

matrac gerincsérvre

Átlagos testsúlynál vagy éppen törékeny testalkatnál viszont a lágyabb félkemény matracok tudnak csak pontos formakövetést, igazi kényelmet adni illetve enyhíteni a porckorongsérv tüneteit.

A testsúly mellett persze az sem mindegy, milyen a testsúly eloszlása, vagyis milyen magasság társul a súlyhoz. Egy testes, de magas embernek, akinek arányos a testalkata szintén egy közepesen kemény matrac lehet ideális a porckorongok és csigolyák tehermentesítésében, míg egy alacsonyabb személynél, aki bizonyos részeken túlsúlyt hordoz, egy valamivel feszesebb – de még mindig félkeménynek számító – matrac lehet optimális.

És akkor még nem beszéltünk a „nagy úrról”, a megszokásról, ami szintén fontos szempont matrac választáskor. Ez annyit jelent, hogy sokan vagyunk akik az évek, évtizedek alatt megszokott matrac keménységen a megszokás miatt egész egyszerűen nem akarunk vagy nem tudunk változtatni. Persze ez a megszokás nem biztos, hogy hasznos a gerincsérvünk szempontjából…

Kell a zónázás, ha gerincsérv mellé keresünk matracot?

Egyre népszerűbbek azok a matracok, melyek ergonómiai zónás kialakítással készülnek. Az ilyen zónás matracok a különféle részeken eltérő keménységűek, az anatómiai kialakításnak köszönhetően ezek még kényelmesebbek illetve jobban alkalmazkodnak testünk kontúrjaihoz.

A zónás matrac általában a váll és csípő résznél szokott némileg lágyabb lenni. Ezek a matracok átlagos vagy törékeny testalkatú embereknél illetve főként oldalt alvóknál – ne felejtsük el, az emberek többsége itthon és világszerte is így alszik! – teljesíthetnek jó szolgálatot.

Ha mindent is tudni szeretnél a zónás matracokról, akkor ezt a videót érdemes megnézned:

Az eddig leírtakból már nagyjából sejthető, hogy a különféle matrac keménységi skálák a legtöbbször – már bocsánat – de igen haszontalanok. Ezek között a legismertebb talán a német H1-H5 matrac keménységi osztályozás.

Egyrészt igencsak kétséges például, hogy a meghatározott keménységi fokozatok egzaktak, vagyis mondjuk két H3-as matrac hajszálpontosan ugyanazzal a nyomófeszültséggel rendelkezik.

Tovább bonyolítja a dolgot, hogy a más alapanyagokból készült matracok ugyanannál a keménységnél is más érzést adnak – , másrészt viszont mindegy is, ugyanis mint láthattuk sokszor egyéni preferenciák határozzák meg az ideális keménységet.

Tehát matracot gerincsérvre csak úgy érdemes venni, ha ellátogatunk a szaküzletbe és kipróbáljuk a kiszemelt típusokat, a leírásból ugyanis nem fog kiderül, hogy a testalkatunkhoz és egyéni adottságainkhoz melyik keménységű matrac passzol a legjobban.

Porckorongsérv és matrac – keménység és alváspóz

Ugyanilyen módon nagyon nem mindegy az sem, milyen alváspózban pihenjük ki mindennapi fáradalmainkat. 

Háton alvásnál például – melyet a szakemberek jelentős része a legegészségesebb alvópóznak tart – nagyon hatékony a testsúly eloszlása, tehát ekkor a gerincoszlop csigolyáit és a porckorongokat jó eséllyel lehet tehermentesíteni. 

Nem mindegy az alváspóz, amikor gerincsérve mellé keresünk matracot.

Nem mindegy az alváspóz, ha a tökéletes ágybetétet keressük!

Pont emiatt ez egy „igénytelenebb” alváspóz a matrac szempontjából, tehát lágyabb de feszesebb félkemény matracokat egyaránt lehet választani hanyatt fekvéshez, testsúly és testalkat függvényében – a nagyon keményeket itt is érdemes kerülni!

„Kényesebb” alvási helyzet azonban az oldalt fekvés, ekkor ugyanis a kiugró testrészek miatt általában lágyabb, jobb formakövető matracokra van szükség, melyek engedik megfelelően benyomódni a csípőt illetve vállat. A gerinc természetes hajlatait csak ilyen matracokkal lehet megtámogatni oldalt alvásnál illetve a gerincérv fájdalmaira is ezek hozhatnak enyhülést.

A hason fekvést a szakemberek szinte egyöntetű többsége a legelőnytelenebb alvópóznak tartja, ebben a helyzetben ugyanis a teljes gerincoszlop feszültség alá kerülhet, a deréktáji, lumbális csigolyák is nyomódhatnak, de a hátcsigolyái és a fej elforgatása miatt a nyaki csigolyák is veszélyben vannak.

Hason alváshoz a némileg feszesebb félkemény matracokat szoktuk ajánlani, a nagyon kemények és persze a lágyak sem célravezetők – a testalkat itt is nagyban meghatározza az optimális keménységet.

Bár a hason alvást sokszor kárhoztatjuk, a porckorongsérv bizonyos eseteiben ezt az alvópózt javasolják szakemberek az oldalt fekvés mellett.

Melyik matrac a legjobb porckorongsérvre?

Hideghab matrac vagy memory hab matrac? Rugós matrac esetleg latex matrac? Vajon melyik a legjobb matrac gerincsérvre?

Az a helyzet, hogy nincs legjobb matrac porckorongsérvre, ugyanúgy ahogy a gerincsérv matrac ideális keménysége is több mindentől függ, az is ugyanilyen szubjektív, hogy melyik alapanyagból készült matracot tartjuk a legkényelmesebbnek.

Párna és gerincsérv

A párna is rengeteget számíthat!

Minden olyan matrac, mely a fent emlegetett feltételeknek eleget tesz – tehát képes levenni a terhet a csigolyákról és feszültség mentesíti a porckorongokat – megfelelő lehet gerincsérv esetén. 

A legtöbb modern matrac alapanyagból príma gerincsérv matracot lehet készíteni, az is igaz azonban, hogy vannak erre kevésbé alkalmas anyagok is.

 A jól variálható hideghabból játszik könnyedséggel lehet olyan matracot készíteni, mellyel a gerincfájdalmak tüneteit enyhíteni lehet vagy meg lehet előzni. 

A hideghab matrac lényegében bármilyen keménységben és rugalmasságban elkészíthető, emellett pedig jól szellőzik és hosszú évekig bírja a strapát. Tehát bármilyen testalkatú és súlyú is az ember illetve bármely pózban is alszik megtalálhatja a számítását egy hideghab matracban.

Ha tökéletes hideghab matracot szeretnél választani, olvasd el ezt a cikkünket: hideghab matracok. Vagy nézd meg ezt a videót:

A memóriahab az egyik legjobb nyomásmentesítő anyag a matrac iparban. Így nem csodálkozhatunk azon, hogy a memory matracok gerincsérv esetén sem mondanak csődöt.

A memory matrac a test nyomására és hőjére reagálva szépen lassan felpuhul és finoman hozzáidomul testünk formájához, tökéletesen tehermentesítve a gerincoszlopot, így enyhítve akár a porckorongsérv fájdalmait is.

A memory matracnak megvan azonban sajnos az a hátránya, hogy mivel hőérzékeny anyag, gyorsan felmelegszik és a nem tudja elvezetni a hőt megfelelően illetve pocsék az átszellőzése is, így izzadósabb embereknek sajnos nem nagyon ajánlott.

 A másik hátránya hogy a „mocsárszerűen” elnyelő érzéstől amit nyújt  sokan idegenkednek, idősebbek vagy mozgásukban korlátozottaknak pedig kimondottan nehéz lehet benne mozogni.

Szerencsére vannak már olyan alternatívái a memory habnak, melyek amellett hogy nagyon kényelmesek, prímán át is szellőznek, ilyen például az EMC habmatrac.

Mindent leírtunk, amit tudnod érdemes a memory matracokról ebben a cikkben: memóriahabos matrac. Vagy pedig megnézheted a téma összefoglaló videóját itt:

A legkényelmesebb ágybetétek közé tartoznak jelenleg a latex matracok is, melyek a különféle gerincbántalmakat, így a gerincsérvet is segíthetnek elviselhetőbbé tenni.

A „szuper rugalmas” latex matrac amellett hogy hihetetlenül komfortos, kiválóan szellőzik, így ideális, száraz, hűvös alvásklímát teremt körülöttünk az éjszaka folyamán illetve a rugalmassága és extra tömörsége miatt a latex a legtartósabb matracok közé tartozik.

Vannak azonban olyan szempontok, melyeket „kötelező” figyelembe vennünk, ha valóban kényelmes és tartós latex matracon pihennénk ki mindennapi fáradalmainkat.

Böngészd végig ezt a tanulmányunkat és válassz magadnak te is szuper latex matracot: latex matrac cikk. Természetesen erről is készült videó:

A hideghab matrac ruganyosabb és sok esetben jobb formakövető illetve hatékonyabban szellőző verziója a habrugós matrac. Ez a matrac típus is hideghabból készül általában, a belsejében viszont a habanyag rugó formájúra van kialakítva, ennek köszönhetők az előbb említett előnyei a habrugós matracnak.

Habrugós matracnak vásárlásnak neki se kezdj addig, amíg el nem olvastad ezt a cikkünket: habrugós matracok. A szokásos videót itt találod:

Ha rugós matracokkal szemezgetsz, akkor a táskarugós matracokat tudjuk jó szívvel ajánlani, melyek kényelmesebbek és formatartóbbak a bonell rugós matracoknál, tehát a csigolyák és porckorongok megóvásában is jobban szerepelnek azoknál.

Zsákrugós matracból is rengeteg féle létezik ugyanakkor, melyek közül nem könnyű kiválasztani a legjobbat. Ebben a cikkünkben mindent lényegeset leírtunk neked, amelynek segítségével már könnyebben eligazodsz majd a zsákrugós matracok útvesztőjében: táskarugós matracok

A merev, kemény, limitáltan variálható kókuszmatracokat – a bonell rugós matracokkal egyetemben –  sem gerincsérvhez sem úgy általában nem szoktuk javasolni, ugyanis ezek a leggyengébb formakövetéssel rendelkező matracok – ezekből igazi varázslat valóban kényelmes matracot készíteni – , melyekkel a legnehezebb a gerincoszlopot tehermentesíteni.

Ha bővebben érdekel, miért nem ajánljuk a kókusz matracokat, ajánlom figyelmedbe ezt az írásunkat: kókuszmatrac hátrányai.

Kivénhedt matrac, a gerinc ellensége

De nemcsak jól kell tudni matracot választani, ha gerincsérvben vagy más gerincbántalomban szenvedünk, hanem azt is jól kell felismernünk, mikor kell megszabadulnunk régi matracunktól.

Hajlamosak vagyunk ugyanis elfeledkezni arról ,hogy mint minden használati tárgyunk, úgy matracunk is elhasználódik, leamortizálódik egy idő után.

Sok mindentől függ, kinek milyen gyorsan puhul fel matraca és veszíti el alátámasztó képességét, de azt mondhatjuk, egy jó minőségű matrac hasznos élettartama nagyjából 6-8 esztendő.

A porckorongsérvben szenvedőknek pedig még fokozottabban kell ügyelniük arra, hogy lecseréljék matracukat, miután az már nem nyúlt elegendő alátámasztást gerincük számára.

Porckorongsérv mellé matracot csak személyes próba után!

A cikkben eddig leírt sok-sok elmélet ellenére nem szabad megfeledkeznünk arról, hogy a matrac választás egy nagyon szubjektív és ezzel egy nagyon gyakorlatias dolog.

Emiatt matrac vásárlás előtt erősen javallott a személyes matracpróba – kis túlzással e nélkül nem is igazán érdemes matracot venni – , további „kockázati tényezőt” jelenthet ha gerincpanaszokkal, gerincsérvvel küszködünk. Utóbbi esetben még inkább „kötelező” a matracpróba.

A képhez tartozó alt jellemző üres; matrac-akcio-uj-nincs.jpg a fájlnév

A kiszemelt matracokat a szaküzletben legalább egy 10-15 percet kell próbálgatnunk a megszokott alvópózban, az otthonihoz hasonló párnával. 

Mivel porckorongsérv esetén még nehezebb „belőni” hogy milyen keménységű legyen a matrac és sokszor csak utólag derül ki hogy jól választottunk-e, ezért ilyenkor különösen jól jön, ha a gerincsérv matrac mellé csere vagy pénzvisszafizetési garanciát is kapunk.

Amennyiben pedig kérdésed merült fel – vagy szeretnél nálunk matracot próbálni – , keress minket nyugodtan elérhetőségeinken.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.