Alvás

Paks jobban alszik, mint az átlag

Így alszik Paks

Pár héttel ezelőtt végeztünk egy felmérést Pakson, melyben a helyiek alvási szokásait kutattuk. Az eredmények világosan megmutatták, hogy a paksiak jobban alszanak – vagy legalábbis elégedettebbek, mint a legtöbb válaszadó, de azért még van min javítani. Persze egy jó matrac biztos sokat segítene mindenkinek, de nem csak erről van szól 🙂

A kutatás nem reprezentatív, de a kérdőívet 349 fő töltötte ki, ami a város lakosságának kis híján 2 százaléka, így viszonylag kerek képet kaphatunk róla, hogy mi történik a helyiek hálószobájában lefekvés után. Részletes eredmények a kép alatt találhatóak.
Paksi alváskutatás

Részletes elemzés Paks alvási szokásairól (2017)

Érdekes, hogy a többség azt mondta, hogy kipihenten ébred – bár 39 százalék még így is fáradtnak érzi magát már reggel is -, de a számokból az derül ki, hogy a paksiak több, mint negyede éjjelente össze-vissza forgolódik.

PAks fekvési pozíciók

A forgolódás oka többek közt az lehet, hogy túl feszültek, stresszesek vagyunk és a nap közben felgyülemlett problémákat nem tudjuk elengedni, mire ágyba kerülünk. A forgolódók valós száma még a mért 26,9%-nál is nagyobb lehet, hiszen sokan nem is tudják, hogy mit csinálnak álmukban, csak azt veszik észre magukon, hogy már a reggeli ébredést követően is fáradtak.

A másik leggyakoribb ok, hogy a matracunk túl kemény és agyunk mintegy védekezési mechanizmusként fordítgat minket, hogy biztosítsa a vérkeringés folytonosságát.

paks alvásidő

Több, mint 12 százalék jelölte meg válaszként, hogy csak 5 órát vagy annál is kevesebbet alszik éjszakánként, ami néhány kivételes személytől eltekinteve egészen biztosan elégtelen alvásmennyiségnek számít. 

Ha hosszú távon ilyen keveset alszunk, az már komoly hatással lehet a mindennapok hangulatára, sőt társas kapcsolatainkra is – például sokkal türelmenetlenebbek vagyunk párunkkal, gyermekeinkkel. De nem csak a kedvünkre nyomja rá a bélyegét a fáradtság, hanem teljesítőképességünk is csökken. Ez utóbbi főleg autóvezetés közben figyelhető meg, ahol képességeink egy ittas ember szintjére is csökkenhetnek, amivel már súlyos veszélyt jelentünk magunkra és a környezetünkre is.

paks mit csinál lefekvés előtt

A televízió nézés sem tesz jót alvásunk minőségének, hiszen a tévéből áradó kék fény lassíthatja az elalvás folyamatát azzal, hogy meggátolja a melatotnin termelésünket. Erről már írtunk régebben is itt: miért ne nézz tévét lefekvés előtt.

A lefekvést megelőző 30-60 percben hatásosabb lenne, ha megpróbálnánk inkább kikapcsolni egy kicsit. Beszélgessünk, olvassunk vagy hallgassunk nyugtató zenét. Cserébe könnyebben fogunk tudni elaludni és álmunk is nyugodtabb lesz.

Alvásidő férfi-nő paks

A férfiak és nők alvással töltött ideje között elég nagy eltérés mutatkozik. Pakson az urak alvásideje jelentősen, majdnem fél órával kevesebb a hölgyeknél. A krónikus kialvatlanságot jelentő 5 vagy kevesebb órát alvással töltők között több, mint 50 százalékkal felülprezentáltak a férfiak.

alváselégedettség paks

Sokat mondó adat, hogy korcsoportok szerint szétbontva, a legfiatalabbak a legelégedetlenebbek saját alvásuk minőségével. Ők azok, akik már reggel  is fáradtnak érzik magukat.

Ez részben magyarázható azzal is, hogy túl vannak hajtva, így ha minden fontos dologra szeretnének egyenlő mértékben időt szakítani – tanulás, munka, család, barátok -, akkor azt szinte biztos, hogy csak az alvásidő rovására tudják megtenni. Ez azért különösen nagy probléma, mert pont a fiatalabb korosztálynak lenne szüksége arra, hogy ki tudja pihenni magát, hiszen a fejlődés és tanulás szempontjából nézve az alvásnak – és különöses a jó minőségű alvásnak – kiemelt jelentősége van.

Az eredmények tükrében jól látszik, hogy a magyar alvásorvosoknak és alvásszakértőknek még jelentős mennyiségű munkájuk van hátra, hogy megértessék a társadalommal, hogy a megfelelő mennyiségű és minőségű alvás ugyanolyan fontos pillére egészségünknek, mint a helyes táplálkozás vagy a rendszeres testmozgás.

Íme 5 egyszerű tipp a Matracman Alvásblogtól, hogy kipihentebb legyél:

  • Ne nézz tévét a lefekvés előtti utolsó egy órában.
  • Próbáld csökkenteni az alkoholfogyasztásod. Lehet, hogy a pia gyorsan kiüt, de a szervezeted ilyenkor nem pihen.
  • Sötétíts a hálószobában – cél a teljes sötétség.
  • Ha horkolsz, fordulj orvoshoz!
  • Aludj egy órával többet, mint eddig!

Még egyszer köszönjük mindenkinek, aki kitöltötte a kérdőívet!

Légy te is Paks alváskultúrájának nagykövete! Oszd meg ezt a cikket, hogy mindenki kipihentebb és vidámabb legyen!

A cikket Hahn Gábor, a Matracman Alvásblog szakértője írta. Ha bármilyen kérdésed felmerülne a kutatással kapcsolatban, akkor írj a molnar.miklos@matracman.hu címre vagy hívd a 20/250-7615-ös számot.

A leírtak szabadon felhasználhatók, újrapublikálhatók, másolhatók. Mindössze annyit kérünk, hogy egy linkkel hivatkozd le az eredeti kutatás oldalát. Köszönjük, hogy segítesz terjeszteni az alvás fontosságát!

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.