Alvás, Alvásbetegségek

Horkolás okai, veszélyei és kezelése

Horkolás – életveszély a hálószobában

A statisztikák szerint nagyjából az emberek 30-35%-a horkol éjszakánként. Sajnos nehéz pontos számot mondani, mert sokan nem is tudják magukról, illetve észre sem veszik, hogy horkolnak. A valóság ennél is rosszabb lehet. Az viszont biztos, hogy a lakosság messze több, mint fele érintett a problémában, hiszen nem csak annak rossz akit a horkolás gyötör, hanem annak is, aki mellette alszik – sőt, neki talán még rosszabb.

A horkolás a garatban kezdődik

Kép forrása: axelkock.de

Miért horkolunk?

A hang, amit horkolás közben hallunk, a felső légutak lágy szöveteinek vibrációja. A garatizmoknak alvás közben folyamatosan nyitva kell tartaniuk a légutakat, mert belégzésnél szívóerő éri a garatfalat. A garat izmai alvásnál ellazulnak, ennek köszönhetően a garat összeszűkül. Az összeszűkült garatban a gyorsabban áramló levegő megremegteti az ellazult garatot, ami rezonálni kezd és ezt nevezzük horkolásnak.

A horkolás leggyakoribb kiváltó okai:

  • Genetikai okok,
  • túlsúly,
  • alkohol, drogok, gyógyszerek,
  • dohányzás,
  • késői evés,
  • öregedés.

A horkolásnak genetikai okai is lehetnek: vannak emberek akiknek a felső légúti szövetek izomtónusai nem elég erősek. Probléma lehet a túlsúly, mert ilyenkor a nyálkahártya és a garatizmok közé zsírszövetek rakódnak le, így még keskenyebbé a helyet, ami nehezebbé teszi a levegő útját. Gyakorlatilag aki túlsúlyos, az nagy valószínűséggel horkolni is fog.

Az okokhoz tartoznak még a szervi elváltozások, mint például orrsövényferdülés, megnagyobbodott orrmandulák.(Az orrmandulákban az a szörnyű, hogy visszanőhetnek. Nekem kétszer vették ki, de harmadszor már biztosan nem megyek. – Gábor)  Az állkapocs rendellenes fejlődése is elősegítheti a horkolást, mert az állkapocs hátrébb található, ami akadályozza a légzést alvás közben.

A szervezetbe jutatott alkohol vagy drog okán is horkolhatunk, de azonos hatást tudnak kiváltani a gyógyszerek, nyugtatók is. Ide sorolandó a dohányzás is, ami miatt az ember nyálkahártyája duzzadtabbá válik és emiatt a levegő útja beszűkül.

horkolás

Kép forrása: bilder.t-online.de

Természetesen, ha a fenti okok halmozottan jelentkeznek (alkohol, dohányzás, túlsúly), akkor nem elég egyiket ezek közül megváltoztatni, hanem teljes életmód váltásra van szükség – amúgy is, ha egészséges és hosszú életet szeretnénk élni.

A horkolás egészségtelen?

A horkolásnak több fajtája létezik. Nem minden formája káros az egészségre. Az orvosok szerint, ha reggelente nem fáradtan kelünk, akkor nincs semmi baj. Ha viszont egész nap levertnek érezzük magunkat – noha az egész estét átaludtuk -, akkor érdemes orvoshoz fordulni, mert az a horkolás veszélyesebb fajtája is lehet. Ezt a fajtáját a horkolásnak, külön vizsgálattal tudják kideríteni – már léteznek alváslaborok, ahol ki tudják mutatni, hogy szenvedünk-e alvási apnoé-ban.


Különvélemény a horkolással kapcsolatban

Egy kis különvéleménnyel szeretnék élni Zoli cikkével kapcsolatban, ami nagyon jó áttekintést ad a horkolásról, de nekem az átlagnál egy kicsit radikálisabb véleményem van – ebben a témában is. Én azt gondolom, hogy a horkolás túl sokszor jár együtt alvási apnoéval, amely alapvetően határozza meg az alvásunk minőségét.

Ha nem vagyunk elég kipihentek, akkor hosszú távon nem csak a saját életünket tehetjük tönkre, de a környezetünk mindennapjait is megkeseríthetjük, rámehet a párkapcsolatunk, az egészségünk, durvább esetben közvetlen életveszélynek tesszük ki magunkat és a környezetünket- például vezetés közben.

Az alvási apnoé nem játék, de erről később fogunk írni egy külön elemzést (bár már ebben a cikkünkben is kitérünk rá), mert most itt hely hiányában nem tudnánk kifejteni elég részletesen.

Én azt gondolom, hogy a horkolást is ugyanolyan kóros tünetnek érdemes kezelni, mint például a lázat. Ki kell vizsgáltatni, meg kell győződni az okairól és ha szükséges, akkor cselekedni kell, hogy megszüntessük.

Szóval, ha horkolsz, ne nyugtasd magad: valami baj van.

Üdv: Hahn Gábor


Horkolás fajtái

A horkolás kialakulása alapján az orvosok megkülönböztetnek négy féle horkolást. Fontos, hogy kiderítsük melyikbe tartozunk, hiszen akkor könnyebben gyógyítani tudjuk.

Horkolás orron keresztül: a horkolás lehet egyenletes, ingatag és morajló. A horkolás ezen fajtáját valószínűleg valamilyen orr problémára lehet vissza vezetni. A legjobb megoldás, hogy kiderítsük, hogy az orron keresztüli horkolásban szenvedünk-e, ha estére például csipesszel lezárjuk az orrot. Ha partnerünk nem tapasztalja a horkolást tovább, akkor valószínűleg orron keresztüli horkolásban szenvedünk.

Az ebben a rendellenességben szenvedőknek sokszor túl szűk az orra vagy orrsövényferdülésük van. Akár okozhatja betegség is, mint például az orrpolip. Ha a horkolás nem rendszeresen jelentkezik, hanem időszakonként, akkor okozhatja allergia vagy megfázás is. Ebben az esetben javasolt az orrspray használata. Az orr problémára visszavezethető okok ellen orvosi beavatkozás szükséges.

orrcsipesz horkolás

Kép forrása: ndr.de

Horkolás a nyelv miatt: a horkolási hang sokszor magasabb mint a normálisnál tapasztalt. Ennek oka lehet a nagy nyelv vagy az alvás pozíció, amiben esténként alszunk. Általában a háton alvók szoktak ebben a horkolási típusban szenvedni. Ilyenkor a nyelv hátra tolódik és elzárja a szabad légzés elől az utat.

A megoldás erre a horkolás típusra a már fent említett alváspozíció változtatása. Ebben segíthet a teniszlabda módszer, amit később majd még részletesen leírok.

Horkolás a szájon keresztül: ez a horkolás minden alváspozícióban jelentkezhet. A szájon keresztüli horkolás tényét gyorsan ki tudjuk deríteni azzal, hogy megpróbálunk nem nyitott szájjal aludni (kaphatóak már speciális eszközök a patikában a szájon keresztüli horkolás ellen). Ebben is segítségre lehet a partnerünk, aki figyeli, hogy csukott szájjal megszűnik-e a horkolás.

Horkolás szájon keresztül

Így kivédheted a szájon át horkolást… Kép forrása: was-hilft-gegen-schnarchen.com

Ez a horkolás típus egészségtelen táplálkozás (elhízás) vagy dohányzás miatt szokott jelentkezni. Tehát megelőzésképpen javasolt az egészséges táplálkozás és a dohányzás mellőzése.

Kóros horkolás (apnoe)

Alvási apnoé a horkolók 50-60%-nál fordul elő. Ebben az alvási rendellenességben szenvedők nem is tudják, hogy ők abban szenvednek. Azt érzik, hogy időben feküdtek le, de ennek ellenére reggelente fáradtan ébrednek, tompák, nem tudnak a munkájára koncentrálni.

Mi is történik velük álmukban? A külső személy azt tapasztalja, hogy az apnoe-ban szenvedők akár egy percig nem vesznek levegőt, aztán pedig egy nagy horkantással levegő után kapkodnak. Ilyenkor egy úgynevezett mikro-ébredés történik, a légszomj miatt, amit az szenvedők nem is vesznek észre. Ez a mikroébredés többször is megismétlődhet az éjszaka folyamán.

Apnoe tünetei:

  • Dekoncentráltság,
  • nappali fáradtság,
  • kiszáradt száj (éjjel és reggel),
  • gyakori éjjeli vizelet ürítés,
  • éjszakai izzadás (fej, nyak, tarkó),
  • rosszabbodó memória,
  • magas vérnyomás,
  • csökkenő szexuális vágy.

A probléma abból áll, hogy az apnoéban szenvedők egyre fáradtabbak lesznek és egyre többet alszanak, emiatt egyre többször élik át a légszomj állapotát. Erre a szervezet úgy reagál, hogy a szív elkezd intenzívebben dolgozni, termelődni kezd a stresszhormon és vérnyomás megemelkedik. Ennek a hosszútávú következménye az lesz, hogy a szív és a keringési rendszer kikészül.

Az amerikai kísérletek kimutatták, hogy az alvási apnoéban szenvedőknél az infarktus kockázata négyszer nagyobb, mint más egészséges embereknél. Emellett a betegségben szenvedők ötször több balesetet is okoznak. Ez visszavezethető a tartós fáradtságra és a koncentrációs nehézségekre.

Mit tehetünk a horkolás ellen?

A horkolással kapcsolatban készült egy egészségügyi tanulmány Németországban, amiben az orvosok megállapítottak, hogy a horkolás megterhelheti a kapcsolatunkat és akár szakításhoz is vezethet. Ezért a kutatók megpróbáltak pár hasznos tippet adni a betegség ellen, amivel sikeresen védekezhetünk a kapcsolatgyilkos alvási rendellenesség ellen. Nézünk pár receptet a horkolás ellen.

Horkolás ellen

Horkolás elleni hátitatyi… Kép forrása: somnishop.com

Az orvosok azt ajánlották, hogy kerüljük a háton fekvést, hiszen legtöbb horkoló ebben a pozícióban alszik. Egy teniszlabdás ötletet is adtak. Vagyis ez arról szól, hogy egy teniszlabdát (de a hátunkra felcsatolható táska is kapható már, a képen is ez látszik) rávarrunk a pizsamánkra, így amikor a hátunkra akarunk fordulni, nagy valószínűséggel kényelmetlen lesz, így marad az oldalt vagy a hason fekvés. Ezzel meg is oldódik a horkolás problémája.

Ezt a megoldást nem kell életünk végéig használni, mert a labda kényelmetlensége miatt, egy kis idő múlva át fogunk szokni az oldalt vagy a hason fekvésre.

A következő megoldás a horkolás elleni tapasz, amit Németországban minden gyógyszertárban kaphatunk (Itthon is – Gábor). Ezzel a tapasszal könnyebb lesz az orron keresztüli légzés és a horkolás is csendesebbé válik – ez a módszer valószínűleg azoknál tud sikert elérni, akik az orron keresztül horkolnak.

A további receptjük, hogy kerüljük a lefekvés előtt az alkoholt. Az alkohol hatására gyorsabban elalszunk, de a mély, pihentető alvást nem segíti elő, így a nyugtalan alvó nagyobb eséllyel horkol.

A késő esti evés is hasonló reakciót vált ki, mert nem tudunk mélyen, pihentetőn aludni és mellette a horkolásunkkal a párunkat is megzavarjuk. Tehát kerülni kell a késői vacsorát is.

A negyedik javaslatuk, hogy este lefekvés előtt beszélgessünk egy nagyot partnerünkkel, de mindenképpen kellemes témáról, mert a veszekedés csak ismét növeli a horkolás esélyét.

Énekelj, hogy ne hortyogj!

A legmeredekebb javaslatuk, hogy naponta öt dalt énekeljünk el hangosan, mivel ezzel erősíthetjük a légúti izmokat, ami csökkenti a horkolás esélyét. Ami a legjobb, hogy ha kellemetlen otthon az éneklés, mert a szomszéd nem díjazza az énektudásodat (vagy már feljelentett), akkor külön énekkurzusok vannak Németországban a horkolók számára.

A kutatást végző orvosok egy tompító hatású módszert is megadtak (halkabb lesz a horkolás), vagyis minél több vizet igyunk nappal, ezzel megakadályozhatjuk a nyálkahártya kiszáradását. Az sem árt ha bekészítünk egy pohár vizet az ágyunk mellé – mondjuk, ha fel kell kelnünk pisilni, az nem segíti a nyugodt alvást.

Egy érdekes megoldás lehet a repülőzokni használata is. Ezt eredetileg a mélyvénás trombózis megelőzésére használják. A kutatások kimutatták, hogy a repülőzoknival hatásosan védekezhetünk az alvási apnoé ellen. A szoros zokni  megakadályozza, hogy az alsó végtagokban összegyűljön a víz, mert ez a folyadék amikor este lefekszünk a nyaki részhez húzódik, ami elősegíti a horkolást.

Az új párna is megoldhatja a horkolási problémánkat. Noha sokan azt mondják, hogy párna nélkül kell aludni, hogy ne horkoljuk. Ha te mégsem mondanál le a párnádról, akkor igyekezz mindig a párnát tisztán tartani vagy minden fél évben lecserélni azt. Hamarosan írunk majd arról is, hogy milyen párnát lenne jó használni horkolás ellen.

Mi azt ajánljuk, hogy ne a fenti módszerekkel próbálkozz, hanem, keress fel egy szakorvost, aki megállapítja a rendellenesség okát és megfelelő gyógymódot tud felírni számodra. Ez a legbiztonságosabb módszer, mert a horkolás veszélyes rád és a környezetedre is!

Ha nem akarsz a szomszéd horkolására ébredni, oszd meg te is ezt a cikket Facebookon. Köszönjük!

Források:

  • Álmoskönyv – szerző Dr. Radics Judit
  • https://somnishop.com/was-tun-gegen-schnarchen-fuenf-empfehlungen
  • https://somnishop.com/schnarchen-was-ist-das-2/welcher-schnarchtyp-sind-sie
  • https://www.gesundheit.de/krankheiten/hals-nasen-ohren/schnarchen-und-schlafapnoe/schnarchen-laestig-und-riskant
  • http://www.netdoktor.de/symptome/schnarchen/
  • http://www.hno-aerzte-im-netz.de/krankheiten/schnarchen-schlafapnoe/definition-und-haeufigkeit.html
  • https://snorflex.de
  • http://www.apotheken-umschau.de/Schlafstoerungen/Strategien-gegen-das-Schnarchen-490745.html
  • https://www.welt.de/gesundheit/article137307187/Schnarchen-ist-mehr-als-nur-ein-Beziehungskiller.html

 

 

 

 

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.