Matrac

Matrac garancia őszintén

Matrac garancia – hogy ne vásárlás után lepődj meg!

Matrac választáskor általában nagy figyelmet fordítunk a hozzá vállalt garanciaidőre. Hiszen ki ne szeretné, hogy matraca ne csak kényelmes, de valóban időtálló legyen.

De mire is vonatkozik pontosan a matrac garancia? Egyáltalán, a jótállás időtartama megegyezik az ágybetét élettartamával? Mi az az időarányos garancia?

Tekerj lejjebb és mindegyik kérdésre választ kapsz!

Tartalomjegyzék (kattints arra, amelyik a legjobban érdekel).

Matrac garancia és élettartam

Úgy tapasztaltam, a legtöbb félreértés matrac vásárláskor a garancia körül adódik, a vásárlók ugyanis sokszor nincsenek tisztába a legalapvetőbb tényekkel sem a garanciával kapcsolatban.

De a garancia, „mint műfaj” is megtévesztő kicsit, a matrac forgalmazók a téma kényessége miatt nem is mindig írják körül pontosan, mire is vonatkozik a jótállás. Ráadásul sok esetben nagyon relatív lehet, mi a jogos garanciaigény és mi nem az.

Ha még nem tudod, milyen matracot akarsz, akkor ez a videó sokat segíthet.

Talán a legsúlyosabb félreértés, hogy a matrac addig bírja a strapát, sőt, addig kényelmes amíg a garanciaidő szól (most nem megyek bele részletesebben, de van olyan garancia, amely azt nagyjából lefedi, persze nálunk nem ez a jellemző). Ez persze elsőre akár logikusnak tűnhet, valójában még sincs így.

Kigödrösödött matrac

Még a kényelmetlen matracban is csak a legritkább esetben találkozhatsz ilyen méretű gödörrel, ez viszont egyértelműen garanciális.

Már önmagában az is nehéz kérdés, meddig bírják a terhelést a matracok, meddig tartanak ki (ez ugyanis sok mindentől függ; napi szinten hány órát használjuk ezeket, milyen testsúllyal terheljük, milyen időközönként forgatjuk stb). Az szoktuk mondani, hogy a matracunkat akár 10-12 éven keresztül is használhatjuk, csak éppen nem érdemes (érdekességképpen említeném meg, egyszer egy prémium memory matracot kínáltak nekem, azzal kecsegtetve, hogy az 64(!) évig jó lesz nekem…).


Tökéletes matracot szeretnél? Olvasd el matracválasztási útmutatónkat, és játszi könnyedséggel vásárolsz majd ideális matracot!


Ideális támaszt a gerincnek a matrac ugyanis nagyjából 7-8 évig nyújthat, tovább is használhatjuk anélkül hogy mondjuk hát vagy derékfájást okozna, mégsem lesz olyan komfortos és egészséges, mint eleinte volt (egyébként már csak a higiéniai szempontokat figyelembe véve is érdemes cserélni ekkor a matracot). Ezt hívhatjuk hasznos élettartamnak.

A matrachoz adott garanciaidő (a legtöbb esetben) nem egyezik meg a hasznos élettartammal!

Minden matracipari alapanyag elfárad egy idő után, az alapanyagok minőségétől és paramétereitől valamint a matrac szerkezetétől függetlenül. A gyártók és forgalmazók a természetes elhasználódást nem vehetik (és nem is veszik) figyelembe.

Mire nem vonatkozik a garancia?

Tehát ha azt tapasztalod, hogy ágybetéted kb 7-10 év után a csípő résznél már puhább lett, arra nem tudsz majd garanciát érvényesíteni (nagyon változó, ki mennyi idő után érzi meg matraca puhulását). Ez a természetes amortizáció körébe tartozik, ugyanaz a kategória, mint a cipőtalp elkopása.

Természetesen matracod huzatának elkopását sem érinti majd a jótállás, a szövetanyag is elhasználódik egy idő után, a te felelősséged, hogy megfelelő védelmet biztosíts ennek, erre tapasztalataink szerint a leghatékonyabb eszköz egy vastag, magas hőfokon mosható matracvédő lepedő.

Matrac garancia

Matracod leginkább kopó “alkatrésze” a huzat, nem véletlen hogy csak 1-2 év garanciát adnak hozzá.

Ugyanígy az sem garanciális, ha a megvásárolt matrac nem kényelmes. A ruhát, cipőt sem viheted vissza azért mert nem elég komfortos. Ezért fontos, hogy kipróbáld a kiszemelt ágybetétet a szaküzletben illetve egyre több helyen már csere vagy/és pénzvisszafizetési garanciát is kaphatsz, mely biztonságot ad ha mégsem kényelmes a matracod.

A hosszú életű matrac titka az időnkénti átforgatás, megfelelő karbantartás, szellőztetés és tisztítás. Kövesd mindig pontosan a használati útmutatóban leírtakat. Ellenkező esetben könnyen elutasíthatja majd a gyártó garanciálisnak gondolt panaszaidat.

Amennyiben nem tartod be az ott leírtakat, – például a javallott időközönként nem forgatod, esetleg leöntöd valamivel (a nedvesség kimondottan káros hatással van a habanyagokra) vagy összepiszkolod, nem szabványos ágyrácson használod, a feltüntetettnél nagyobb testsúllyal használod matracodat, – megtagadhatják a garanciaigényedet.

Akkor mégis mire vonatkozik?

A garanciavállalás minden esetben a gyártási és anyaghibákra vonatkozik a matracoknál. Tipikus gyártási hiba a habmatracoknál, amikor a belső magba légbuborék kerül a gyártás folyamán, ezért néhány héten belül összeesik, gödrös lesz a matrac. A rugós matracnál a rugózat idő előtti megereszkedése, nyikorgása illetve zsákrugós ágybetétnél a rugó tasakból való kiugrása számít általában a garanciális események közé.

A matrac huzatnál pedig a varrási hibákat lehet szóvá tenni. A huzatra, mint a matrac legjobban kopó „alkatrészére” csak 1-2 esztendőt vállalnak a gyártók, ezért is nagyon fontos a matracvédő takaró használata. A varrási és egyéb anyaghibákat egyből jelezni kell az illetékesek felé, évek múltán már késő bánat lesz.

Nálunk Magyarországon a látható kifekvést, kigödrösödést szokták elismerni garanciális indokként. A nyugati matracos cégek pontosabban meghatározzák, milyen mértékű teknősödés számít jogos garanciális panasznak. Az egyik világhírű cég például a 2 cm-nél mélyebb teknőnél kezd el intézkedni, mások azonban csak a minimum 2,5 centinél mélyebb gödörrel foglalkoznak (néhányan pedig szóba se állnak veled, ha a teknő nem haladja meg a 3,8 centit).

Az igazi probléma csak az, hogy a matrac felpuhulása a legtöbb esetben nem jár együtt a látható gödrösödéssel, vagyis a kényelmetlen, derék tájt már túlzottan puha ágybetéthez nem érvényesítheted a garanciaigényedet, ha azon nincs nyoma a kifekvésnek (10-ből 9-nél szinte biztosan nem lesz).

A garancia tehát egy kicsit marketingeszköz is, amellyel a gyártók bizalmat szerezhetnek az általuk forgalmazott termékeknek, de általában nem mutatja meg a matracot valós élettartamát.

Mégis van összefüggés a matrac minősége és tartóssága, valamint a vállalt garanciaidő között, ez a kettő egyenes arányosságban van egymással. Minél magasabb színvonalú alapanyagokból készül ugyanis a matrac, annál inkább veszi majd magának a forgalmazó a bátorságot, hogy hosszabb jótállási időt merjen adni hozzá.

Matrac garancia

A mellékelt ábra jól mutatja, hogy bizonyos mértékű gödrösödés gyártási hibát jelez illetve garanciaigény érvényesítését teszi lehetővé. Kép forrása: https://www.signaturesleep.com/eng/warranty.

A Sleeplikethedead nevű portál számszerűsítette is ezt a viszonyt (több mint 4000 embert kérdeztek meg erről), felméréseik szerint az 5 éves garanciával bíró matrac átlagosan 4,7, a 10 évessel rendelkező 8,1, a 20 évessel rendelkező pedig 8,2 esztendeig tartja a formáját (szerintem csínján kell bánni ezekkel az adatokkal, az hogy ki mennyi idő után érzi kényelmetlennek matracát, ugyanis nagyon relatív). Tehát jól látható, hogy a 20 éves garanciával ellátott matrac a tapasztalatok szerint szinte semmilyen előnnyel nem rendelkezik a 10 éveshez képest.

A garanciák jellemzői

Elég nagy eltéréseket tapasztalhatsz az egyes gyártók között a garanciavállalás tekintetében. Itt most a garanciaidőre gondolok, ami kettőtől akár 25 évig is terjedhet (ez a matrac belső részére, magjára vonatkozik, a huzatra 1-2 évet szoktak vállalni).

Hogyan lehetséges ez?

Egyrészt szemléletmódbeli különbségről van szó, másrészt ezen garanciák feltételei nagyban eltérhetnek egymástól.

Sok matracos cég (mind szaküzletek, mind lakberendezési áruházak) ad 15-25 éves, irreálisnak mondható garanciát még a teljesen átlagos (tehát abszolút nem kiemelkedő) matracaira is. Ezek természetesen közel sem fedik le a hasznos élettartamot.

Velük szemben, nagy világmárkák forgalmazói (az USA-ban és Nyugat-Európában) nem egy esetben 5-8 éves jótállási időt biztosítanak luxus matracaikhoz , mely viszont szigorúan (talán túlzottan is) fedi le a matrac valós tartósságát.

Különbséget tehetünk az úgynevezett időarányos (más néven értékcsökkenő) és „normál” garanciák között. A korábban említett, hosszabb, 15-25 esztendős jótállások részben ezeket takarják (ez így már jóval „etikusabb”, mert nem állítják, hogy kényelmes lesz a matracod két évtizedig).

Az első esetben a gyártó vállalja, hogy a megadott időtartamon belül a matracot javítja vagy cseréli (általában ez a gyakorlat), esetleg felajánlja hogy másik matracot választhatnak helyette (ez inkább nyugaton dívik), már amennyiben elfogadja a garanciaigény jogosságát (az előző fejezetekben erre bővebben is kitértem).

Az időarányos garancia esetében az első pár évre a gyártó normál, teljes körű garanciát ad a matrac mellé, később pedig már időarányosan ráfizetéssel lehet cseréltetni (vagy javíttatni azt).

Garancia vs. csere és pénzvisszafizetési garancia

A garanciának és a csere-, vagy pénzvisszafizetési garanciának úgyszólván semmi köze nincs egymáshoz.

Az elsőt a gyártó adja és alapvetően a gyártási hibákra vonatkozik, a másodikat ellenben a forgalmazók (vagy a gyártók) szokták biztosítani és elégedettségi garanciát takar.

Matrac garancia

A matracok mellé általában nem kapsz pénzvisszafizetési vagy cseregaranciát, ez ugyanis nem egyezik meg a normál garanciával. Kép forrása: agy-matrac.hu.

Amint említettem is korábban, ha nem váltotta be matracod a hozzá fűzött reményeket, akkor a normál garanciára hivatkozva nem fogják neked visszavenni. Az elégedettségi garanciának pedig pont az a lényege.

Amennyiben biztonságos matrac vásárlásra vágysz (nagyjából 1 hét alvás után derül ki, hogy valóban komfortos-e a matracod), akkor érdemes olyat választanod, melyhez csere vagy pénzvisszafizetési garanciát is kapsz.

Ez esetben mindig tudakold meg, hogy csak cseréről vagy pénzvisszafizetésről is szó van, valamint a feltételeket (100%-os pénzvisszafizetés-e illetve hány napig érvényes).

Remélem nem kell tanácsaimat felhasználnod, ha igen, akkor sok sikert kívánok!

Tetszett az írásom? Oszd meg barátaiddal, vagy nyomj a “Tetszik” gombra!

Forrásaink:

Matrac értékesítés közben szerzett tapasztalatok.

http://www.sleeplikethedead.com/mattress-warranty.html

https://casper.com/warranty

https://www.serta.com/customer-care/warranty-registration

6 említés a “Matrac garancia őszintén” cikkben/cikkekben

  1. Ragoncsa Bálint szerint:

    Üdvözlöm,

    Érdeklődnék, hogy mekkora súllyal vizsgálják általában a felpuhulást?
    Nekunk egy 29cmes “premium” matracunk van/volt 10 ev gyartoi garival, ami 4-5 ev utan iszonyatosan kenyelmetlen lett.
    Kijottek megvizsgalni egy 5kgos sullyal. A meres alapjan derek tajon 51mmes felpuhulas volt. Utana megvizsgaltak egy uj matracot, ott 31mm es volt a besullyedes merteke. Ez alapjan visszautasitottak, mert a ketto kozti 20mm a matracmagassag 7%a, de a gyarto csak 15%tol foglalkozik a panasszal.
    Na de a 15% ezzel a meressel azt jelenti hogy a 29cmes matrac 8cm sullyedes eseten ervenyesitheto a garancia, ami abszurdnak tunik.
    Erdemes lenne Ön szerint tovabb utni oket?

    1. Matracman - Hahn Gábor szerint:

      Kedves Bálint!

      Sajnos nem ismerem a részleteket – illetve nem szeretnék más cégek garanciális ügyeibe belefolyni -, így csak annyit tudok mondani, hogy minden hasonló esetben a garanciajegy a mérvadó. Ha oda is ez van írva, akkor sajnos nem látok rá esélyt, hogy a dolog más irányt vegyen. De tényleg nem tudok mit mondani, mert sok egyéb tényező van, amit ilyenkor figyelembe lehet venni. Testsúly, forgatás, ágyrács milyensége, ágyrács sűrűsége, matrac pontos fajtája és összetevői.

      (Annyit megjegyzek, hogy az 5 kilós súly egyébként nem rossz ötlet, bár sokat számít a forma is. Én öt kilós tárcsát használok, de sajnos tapasztalatom nincs hasonló helyzetben, mert még nem nagyon kellett elutasítanom senkit – illetve ha kellett, akkor néhány mm különbség volt csak.)

      Üdvözlettel,

      Hahn Gábor

  2. Horváth Gábor szerint:

    “Ugyanígy az sem garanciális, ha a megvásárolt matrac nem kényelmes. A ruhát, cipőt sem viheted vissza azért mert nem elég komfortos. ”

    Ez azért nem pont így van. Minden internetről rendelt terméket 14 napon belül indoklás NÉLKÜL vissza lehet küldeni. Cipőt 100%, mert cseréltettem már így. De sanszos, hogy ez alól a netről rendelt matrac sem kivétel.

    1. Matracman - Hahn Gábor szerint:

      Szia Gábor!

      A cikk a garanciáról szól, nem pedig az elállási jogról, ez lehet a félreértés tárgya. A boltban vásárolt cuccok nem küldhetőek vissza. Érdekesség egyébként, hogy a magyar bírói gyakorlat, sőt a fogyasztóvédelemmel foglalkozó hivatalok is higiéniai terméknek sorolták a matracokat – tehát nem kellett visszavenni. Ezt írta felül nemrég egy EU bírósági ítélet.

      Egy csomó matracbolt esetében nem is adnak el emiatt neten – illetve arra is van lehetőség, hogy bizonyos költségeket felszámítsanak a vásárlónak, mert a matracot nem lehet már teljes áron eladni. Mi egyik ilyen megoldással sem élünk egyébként.

      Üdv,

      Hahn Gábor

  3. Némethné Horváth Apollónia szerint:

    Szia Gábor!
    Tavaly augusztusban vásároltunk egy “ortopéd”matracot. Pár hét után azt tapasztaltuk,hogy a matrac teteje kb.2 cm -es vastagságban el van csúszva! Azóta forgatjuk rázogatjuk . Nem tudom ,hogy jogos lenne-e a reklamáció?! Köszönöm válaszod!

    1. Matracman - Hahn Gábor szerint:

      Szia Apollónia!

      Elég furcsának hangzik a dolog, most nem is tudom pontosan értelmezni az elcsúszást – talán a ragasztás elengedett vagy eleve hibás volt? Azt gondolom, hogy mindenképpen érdemes bevonni az üzletet, ahol vettétek. Én megkérdezném őket…

      Üdv,

      Gábor

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük