Párna

Anatómiai párna tippek és trükkök

rainforest alliance minősítés

Mire jó az anatómiai párna?

Az anatómiai párnák a memóriahab alapanyagnak és az ívelt kialakításnak köszönhetően pontos formakövetést biztosítanak a fejnek és megfelelő alátámasztást nyújtanak a nyaki- és hátizmoknak.

Évek óta töretlen a sikerük az alvásiparban, az ideális magasság és keménység eltalálásával ugyanis számos fájdalmas reggeli panasznak vehetjük vele elejét. Mégsem tekinthetünk rá univerzális csodaszerként, ugyanis hiába a professzionális kialakítás, sokan sajnos képtelenek megbarátkozni különleges alakjával.

Miből készül az anatómiai párna?

Az anatómiai párnák alapanyaga a leggyakrabban memóriahab. A memory az egyik legprecízebb formakövetéssel bíró anyag, amit nemcsak a matracgyártásnál, hanem a párnák készítésekor is előszeretettel használnak.

Fő ismérve, hogy a test súlyának és hőmérsékletének hatására lágyul, így gondoskodva arról, hogy mindig személyre szabottan optimális alátámasztást nyújtson. Bár a memóriahabos párnák évről-évre egyre több változatban kaphatók, az anatómiai kialakítás népszerűsége szüntelen.


Ahány ház, annyi anatómiai párna! 🙂

Természetesen nem minden memóriahab érzete ugyanolyan, szóval ha az egyiket nem találod megfelelőnek, ne add fel, próbálj ki más keménységűeket is. Azonban arra figyelj, hogy a szélsőségek általában itt sem célszerűek: a túl lágy jobban besüpped a kelleténél, a túl kemény pedig nem követi megfelelően a formát.

Akárcsak a matracoknál, a párnánál ugyancsak fontos a memóriahab sűrűsége. Tapasztalataink alapján a normál sűrűség 50 kg/m3 körül van, ha ennél kisebbet választasz (30-40 kg/m3), akkor nem lesz annyira tartós az anyag, magasabbnál pedig – bár nagyon kényelmesek – nagyobb az esélye az átmelegedésnek – arról nem is beszélve, hogy a magyar piacon csak elvétve találni ennél sűrűbb habot – legalábbis párnákban.

Időről-időre felütik a fejüket egyes „félmemóriahabos” típusok, amelyeknél vagy csak a huzatba vagy egy másfajta alapanyag tetejére raknak 1-2 centiméter memóriahabot. Ha megfelelő komfortra és formakövetésre vágysz, én azt tanácsolom, hogy inkább válassz 100 százalék memóriahabos típust.


Nem tudod, milyen párnát válassz? Olvass bele párnaválasztási lexikonunkba – kattints ide!


A félmemóriahabos darabok mellett van még egy elég megtévesztő fajtája ezeknek a párnáknak. Van, amikor egyszerű szivacsból készülnek. Ezek általában sokkal merevebbek, mint a memóriahabból készült párnák, így nem is olyan kényelmesek. Általában nagyobb bevásárló láncok polcain találkozhatunk velük.

Miért egészséges az anatómiai párna használata?

Gyakran előfordul, hogy reggel merev nyakkal, zsibbadtan ébredsz? Esetleg már éjszakánként is arra kelsz, hogy elaludtad a nyakad?

Ez sajnos rengeteg embert érint, miközben a probléma a korai periódusában egy személyre szabott párnával még megszüntethető volna. Korábban én is érintett voltam, notórius kispárnahajtogatóként ismerem azt az érzést, amikor reggel nem szívesen mozdítod oldalra a nyakad.

Egy megfelelő magasságú és keménységű anatómiai párna szinte csodákat tesz. Búcsút inthetsz az éjszaka beállt nyaknak és elnyomott vállaknak, ugyanis a memóriahab és az ívelt kialakítás együttes hatása csökkenti a nyakra és a vállakra nehezedő nyomást, segíti a helytelen párnahasználattól megfeszült izmok ellazulását.


Egy megfelelő magasságú és keménységű típus gyógyír a fájós nyaknak.

Kitölti a test kanyarulatait és a tökéletes alátámasztásnak köszönhetően egyenesen tartja a gerincet, így a nyaki csigolyák éjszaka megpihenhetnek. A helyes tartás biztosítja, hogy a súly ne nehezedjen az olyan érzékeny területekre, mint a nyak- és vállizmok, tarkó vagy a már említett csigolyák.

A memóriahab gyöngéd érzete a nyaki vérkeringést nem gátolja, így megelőzhetők az olyan kellemetlen tünetek, mint pl. a zsibbadás.

Tehát, ha egy jól kialakított párnával gondoskodunk a fej, vállak, nyak és gerinc megfelelő pozíciójára, számos jótékony hatással számolhatunk és még az álmunk is biztosan édesebb lesz! 🙂 

Hogyan kell használni az anatómiai párnát?

Az ergonómiai párnák egyik oldala általában egy alacsonyabb és egy magasabb „hullámból” áll, míg a másik fele teljesen sima. Itt a válasz szerencsére adott: mindig a kontúrozott felület legyen felül! 

Azonban a két különböző méretű „hullámról” már sokszor kérdezik a vásárlók, hogy melyik kerüljön a nyak alá? A válasz nem olyan egyértelmű. Ugyanis hivatalosan az ergonómiai párnák magasabb fele van a nyak alá tervezve és a középső süllyedésbe fekszik a fej, de ezt valójában testfelépítés válogatja. Ha a magasabb kiképzés megterhelő a nyakadnak, akkor természetesen ne erőltesd magadra, bátran fordítsd meg a párnát és használd az alacsonyabb oldalt.


Ne dönts vakon, próbálj ki többféle párnát!

A legegyszerűbb, ha a párna kiválasztását személyes próba előzi meg, így mindenki megtalálja a számára ideális magasságot. Fontos, hogy a próba során, ha van rá lehetőségünk, akkor használjunk a sajátunkhoz hasonló matracot, így egy túl puha vagy kemény fekhely biztosan nem fogja összezavarni az ítélőképességünket.

Kinek jó az anatómiai párna?

A különleges kialakításából adódóan remek társa lehet minden háton és oldalt alvónak, azonban sajnos nem alkalmas a hason alvóknak. Ezen nincs is sok magyaráznivaló, hacsak nem mazochista az ember, valószínűleg nem szívesen alszik egy bumszlival a nyaka alatt.

Hátbántalmak esetén mindenképpen megérdemel egy esélyt, ha eltaláljuk a megfelelő típust és meg tudunk barátkozni a rendhagyó kialakítással, életre szóló barátságot köthetünk.


Hason alváshoz nem ajánljuk!

Forgolódós vagy? Gondoltad volna, hogy valójában lehet, hogy nem is tehetsz róla? Sokszor az éjszakai mikroforgolódás egyik kiváltó oka, ha nem megfelelő matracot vagy párnát használunk. Persze nyilván vannak, akik alapból izgága természetűek, de azért érdemes megvizsgálni ezt a lehetőséget is.

Allergiás vagy? Van egy jó hírünk! Ha memóriahabos párna vásárlásán töröd a fejed, akkor plusz egy indok, hogy elszánd magad. A memóriahab szerkezetét ugyanis nem kedvelik az atkák, és mivel az arcunk (orr, szem, száj) egész éjszaka szorosan érintkezik a párnánkkal, tanácsos olyan típust használni, ami nem erősíti a kellemetlen allergiás tüneteket.

Ha tetszett a cikkünk, támogasd földalatti-alvásmozgalmunkat egy lájk vagy megosztás formájában! 🙂 Köszönjük!

Források:

  • http://bedding.lovetoknow.com/about-bedding/pros-cons-memory-foam-pillows
  • https://www.wohnnet.at/wohnen/raeume/das-richtige-kissen-16460
  • https://health.clevelandclinic.org/2016/05/is-your-pillow-hurting-your-neck-7-tips-for-better-sleep/
  • http://back-pain-relief-products.net/cervical-traction-pillows-for-neck-pain/
  • https://www.memoryfoamwarehouse.co.uk/blog/is-a-memory-foam-mattress-good-if-you-suffer-with-allergies/
  • http://www.sleepjunkie.org/dust-mites-fungus-bacteria-oh-my-latex-and-memory-foam-pillows-may-help-your-health/

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.